مشکلات نوزادان از بدو تولد تا ...

زردی یا یرقان، چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

1400/4/11 5:33
نویسنده : علیرضا چاووشی
17 بازدید
اشتراک گذاری

در صورت مشاهده زردی در نوک بینی نوزاد بدون تعلل به پزشک جهت انجام معاینه مراجعه کنید.

فرصت طلاست و آن را از دست ندهید.

زردی در ابتدا بسیار ساده و قابل حل شدن است ولی با اتلاف وقت و بالا رفتن سطح بیلی روبین در خون از سمت سر به سمت پاها حرکت کرده و می‌تواند کار را پیچیده و پیچیده تر کند.

اگر فرزند شما دارای بیماری فاویسم(حساسیت به باقالا) باشد، میتواند در زمان بسیار کمی کل بدن را آلوده به سم بیلی روبین کرده و کار را به جاهای باریک بکشاند.

پس در همان ابتدا جهت کنترل سطح بیلی روبین در خون نوزاد به پزشک مراجعه کنید.

زردی بعد از گذشت ۲۴ ساعت از تولد نوزاد در کمین آن است که یکی از علل مهم آن عدم تأمین شیر مادر یا شیر خشکی است که کودک دریافت نکرده است.

کودک باید حداقل هر دو ساعت یکبار و حداکثر هر ۳ ساعت یکبار توسط شیر مادر و یا در مواردی توسط شیر خشک تغذیه شود و در هر بار شیردهی باید حداقل ۳۲ سی‌سی شیر دهی انجام شود. چنانچه کمتر از این مقدار باشد زردی در کمین نوزاد شماست (چنانچه نمیتوانید این مقدار را تامین کنید حتما یا از بیمارستان یا بعد از مرخص شدن از بیمارستان به پزشک متخصص نوزادان مراجعه تا شیر خشک مربوط به نوزاد شما را تجویز کند)

شیر مادر داری تمامی پاد زهرهایی است که مادر در دوران بارداری دچار مریضی شده و بدن پاد زهر آن را تشکیل داده است و برای نوزاد بهترین و کامل ترین تغذیه ممکن است که خداوند برای نوزاد روزی قرار داده است.

سطح بیلی روبین در هر نوزاد بسته به شاخص وزن و ساعت تولد نوزاد (مثال: نوزاد شما ساعت ۱۲ روز ۲۵ شهریور ماه به دنیا آماده است و امروز ساعت ۱۳ و ۲۷ شهریور ماه است، پس نوزاد شما ۴۹ ساعته است) متفاوت است(در مورد کودکانی که ۹ ماهه متولد شده اند).

سیستم ایمنی نوزادان نسبت به سیستم ایمنی ما بزرگسالان بسیار ضعیف عمل میکند و ما نمی‌توانیم ریسک کنیم.

در موردی نوزاد بعد از گذشت ۷۲ ساعت از تولدش با وزن ۳۲۵۰ و عدم آگاهی پدر و مادر از درگیری نوزاد با زردی، سطح بیلی روبین با مراجعه به آزمایشگاه به عدد ۱۸ در ساعت ۲۰ همان روز رسیده بود که با مراجعه به بیمارستان و قرار دادن نوزاد در دستگاه فتوتراپی و انجام مجدد تست در ساعت ۲۲ به به عدد ۲۲.۵ و تست در ساعت ۲۳ به عدد ۲۳.۸ رسیده بود.

این سطح از بیلی روبین در خون نوزاد بسیار خطرناک است و پزشک مجبور به تعویض خون نوزاد شد که به لطف پروردگار شرایط نوزاد بعد از گذشت ۱۲ ساعت استیبل (پایدار) شد و سطح بیلی روبین به عدد ۱۰ رسید.

علت بالا رفتن لحظه ای این عدد و رسیدن به این سطح از خطر در آزمایشات مشخص شد نوزاد مبتلا به فاویسم (حساسیت به باقالا) است.

پدر یا مادر عزیز

سلامت نوزاد ما از سلامت خودمان مهمتر و صدمات احتمالی که وارد به بدن نوزاد می‌شود غیر قابل جبران خواهد بود.

پس وقت را غنیمت شمرده و با مراجعه به بیمارستان یا پزشک متخصص از سلامت نوزادمان مطمئن شویم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)